Po schůzi ministrů obrany NATO v Bruselu 14. června 2016 oznámil generální tajemník aliance Jens Stoltenberg, že NATO bude hledět na útoky proti svým členům v kyberprostoru jako na jakýkoliv jiný útok proti integritě státu: „Shodli jsme se, že kybernetický útok může aktivovat článek 5, tedy kolektivní obranu.“ Článek 5 Severoatlantické smlouvy je jejím základním kamenem - při napadení jednoho členského státu vyžaduje kolektivní reakci celého 28členného spolku. V historii aliance se tak zatím stalo pouze jednou a to po teroristických útocích na půdě USA 11. září 2001.

NATO bude hledět na útoky proti svým členům v kyberprostoru jako na jakýkoliv jiný útok

(wikimedia.org)

Stoltenberg si, podle vlastních slov, již „neumí představit konflikt bez kybernetického rozměru.“. V roce 2014, po letité diskusi, se NATO na summitu ve Walesu shodlo, že kybernetické útoky výrazného rozsahu mohou článek 5 aktivovat. Dnes se kyberprostor doktrinálně stává řádnou vojenskou doménou, kterou dosud tvořil trojlístek zem-voda-vzduch. Umožní to tak lepší koordinaci při reakci na možný útok i schopnější kolektivní prevenci. Zároveň z toho vyplývá, že na zvlášť závažný kybernetický útok bude možné, v případě shody členů NATO, reagovat i konvenčními vojenskými prostředky – sám Stoltenberg tuto možnost naznačil v rozhovoru pro německý list Bild.

Znamená to, že např. vandalizace webu NATO bude znamenat válečný stav? Stoltenberg ujišťuje, že má-li být mechanismus kolektivní obrany aktivován, musí se jednat o rozsáhlý útok jasně pocházející od konkrétního aktéra – zejména státu, příp. státem podporované organizace či jednotlivce. Spojení útoku s útočníkem či objednatelem v podobě státního aktéra je však velký problém efektivního naplňování kybernetické obrany. Útoky, které za poslední roky ochromily systémy a sítě v USA a Evropě a vedly i k úniku citlivých údajů, téměř nepochybně nesou „otisky prstů“ Ruska a Číny. Obě velmoci však odpovědnost odmítají a je opravdu těžké dokázat propojení s centrální mocí v těchto státech.

Je tudíž důležité, aby NATO deklarovalo jednotu a připravenost útokům čelit, ale zároveň aby ​​reálně zvyšovalo kapacity a pracovalo na technologiích, které pomohou útokům vzdorovat. Odstrašovací (deterenční) kapacita v podobě zabránění možným útokům je jedinou opravdu efektivní „zbraní“ NATO, na kterou lze systematicky spoléhat. Odstrašování potrestáním pachatele či protiútokem je velmi těžké, o to více v svobodných a otevřených demokraciích, které se jen ve velmi omezené míře mohou spoléhat na to, že obranu „outsourcují“ hackerům v šedé zóně internetu tak, jak z toho podezírají Rusko, Čínu, případě Írán.

Stoltenberg tvrdí, že kybernetická obrana NATO není namířena proti jakémukoli konkrétnímu protivníkovi a kapacity NATO zůstávají pouze u defenzivy, neexistují plány budovat kapacity ofenzivní. Je však nesporné, že státy NATO se musí bránit před takovými aktéry, kteří mají zájem a schopnosti válku v kyberprostoru vést. A protože jsou kybernetické útoky, především pro svou ztíženou přičitatelnost nedílnou součástí arzenálu hybridní války, je jasné, že Čína a v evropském kontextu pak zejména Rusko je v krátkodobém a střednědobém horizontu hlavním adresátem posílené obranyschopnosti. Pokud, jak jeho představitelé tvrdí, se ho praktiky kybernetické války netýkají, nemá se samo čeho bát.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vladimír Bízik působí jako spolupracovník Analytického týmu think-tanku Evropské hodnoty.